Szmmisztika
2004.12.20. 18:29
SZMMISZTIKA- NUMEROLGIA
Kinai
A knai mgiban mindig jelents szerephez jutott a szmmisztika. Mgikus szmokat ismertek az egsz vilgon, kivltkpp a hrmas szmot tartottk annak. A knai szmmisztikra viszont az jellemz, hogy nem bizonyos szmoknak tulajdont mgikus jelentsget, hanem inkbb magnak a szmnak, mint sztereotip mennyisgjellsnek. A szmszer jellsnek ilyenkor az a rendeltetse, hogy pontosan, vilgosan rgztse a jelensgek valamilyen csoportjt, sztereotpia jelleget adjon neki, s ezzel tekintlyt is nvelje. E szkapcsolatok megalkotsa maga is sszefgg a szmok mgikus rtelmezsvel. E sajtos szmmisztika napjainkig sem vesztette el a jelentsgt. Nhny jellemz plda a Knban kzismert szmsztereotpik kzl, amelyek inkbb utalnak a dolgok teljessgre, mint a vals szmmennyisgre:
1
Egy (yi)
A hagyomnyos knai filozfiban az egy nagyon jelents helyet foglalt el. A hatalmas egysget (tai yi) a yin s yang egyeslse hozza ltre. Laozi szerint: "A dao szlte az Egyet, az Egy szlte a kettt, a kett szlte a hrmat, s a hrom szlte az sszes ltezt
Az egy mindig az oszthatatlansgot, a pratlan kivlsgot, minden eredett, kiindul pontjt szimbolizlta.
A szmmisztikban az elemek kzl a vz, az gtjak kzl az szak, az vszakok kzl a tl, a sznek kzl fekete trsul hozz.
Taiyi, a "hatalmas egy", "hatalmas egyetlen" fistensg a knai mitolgiban. Els elfordulsa az i. e. 4. szzadban jelenik meg, amikor gi istenknt rjk le, aki kezben kardot tart. Olyan fisten, aki mindent irnyt. A Han-kori szvegekben Taiyi egy csillagnak s e csillag szellemnek a neve. Ms forrsok szerint Taiyi az t gtj ura, vagy a 16 srkny ura, aki tudja, hogy mikor lesz es s szl, rads s aszly, hnsg, hbor s dgvsz. Ms vltozat szerint Taiyi az ember testben lakozik, a titokzatos cinberkastlyban, az sszes testrsz ura. A Ming-dinasztia idejn az gzengs s es szellemeknt tiszteltk s ldozatot mutattak be a szmra.
2
Kett (er)
Kt csszr (a rgi idk kt csszra Yao s Shun); kt dinasztia (a kt els dinasztia, a Xia s a Yin); kt fvros (a kt Han-kori fvros Chang'an s Luoyang)
A kett mint minden pros szm a ni princpium ( yin) krbe tartozik. Az si idkben a flddel hoztk kapcsolatba, mg az egyet a naphoz, a hrmat ( hrom) pedig az emberhez ktttk. A kett kivlan alkalmas a klnbz ellenttprok szmbeli meghatrozsra, mint pl. lent-fent, ell-htul, jobb-bal, frfi-n, kerek-szgletes, yin-yang. A jvendmondsban is szerepet jtszik a kett, hiszen a Yijing 64 hexagrammjnak mindegyikt 2 egyenknt hrom vonsbl ll trigrammbl lltottk ssze.
3
Hrom (san)
Hrom fmltsg (a Zhou-korban); hrom ldozati llat (a bika, a brny s a serts); ngy tenger (ti. ami az ismert vilgot krbe veszi); ngy knyv (a konfucinus szent knyvek)
A hrom pratlan szm lvn a yang, azaz a frfi princpiumot jelenti. Igen kiemelt szerephez jut a hagyomnyos knai szmszimbolikban. Elsknt emltend az g a Fld s az ember alkotta hrmas egysg (san cai). A jkvnsgok kultusznak alapkve a "hrom sok" (sanduo), ami a nagy vagyon, a hossz let s a b gyermeklds kvnsgra utal. A knai trtnelmen bell kln kategrit alkot az "els hrom dinasztia": a Xia, a Shang s a Zhou. A konfucianizmust, a taoizmust s a buddhizmust egytt a "hrom tants" (san jiao) nven szoks emlegetni. A buddhista knon hrom rszbl, az n. "hrmas kosr"-bl (Tripitaka) ll. A "hrom uralkod" vagy "hrom csszr" (san huang) a hrom mitikus uralkod a knai mitolgiban, gyis mint: Fuxi, Suiren (tz istene) s Shennong. A "hrom uralkod" (san wang) kifejezs a Xia-dinasztiabeli Yu-re, a Shang-dinasztiabeli Tang-ra s a Zhou-dinasztiabeli Wen kirlyra utal. A "hrom hivatalnok" (san guan) a hrom elem istensgei a knai taoista s a ks npi mitolgiban: Tianguan ("az g hivatalnoka"), Diguan ("a fld hivatalnoka") s Shuiguan ("a vz hivatalnoka"). A "hideg hrom bartja"-knt emlegetett bambusz, feny s szilva egyben a hosszlet jelkpei is (bart). A rgi Knban els tanknyvnek szmt alapm neve: "Hrom rsjegyes knyv" (San zi jing), amelynek minden sora hrom rsjegybl ll, s melynek segtsgvel a gyermekek elsajtthattk a betvetse s olvass alapjait, mikzben a legalapvetbb konfucinus szemllet vilgkpet (trtnelem, fldrajz stb.) is megtanultk. Hrom llat volt, amelynek fogyasztsa tabunak szmtott: a vadkacsa, a kutya s a fekete angolna. A "hrom yang" (san yang) a tavasz hrom hnapjnak kzs elnevezse volt, kpeken ltalban hrom kecskvel (yang) utalnak erre az idszakra. A hagyomnyos hivatalnoki vizsgk hrom fokozatbl, lpcsbl lltak. A buddhizmusban a "hrom mreg" (san du) kifejezs a dhre, a kapzsisgra s a tudatlansgra utal. A "hrom vilg" (san jie) - szanszkritul trailokja vagy trilokja - a vgyak a formk s a tiszta szellem vilga. A buddhistk hite szerint a vilgmindensg hrom tartomnya: az els az rzki vgyak vilga, amelyben a szerelem s hsg uralkodik; a msodik az anyagi formk vilga, amelynek laki mr nem reznek vgyakat, de mg az anyagi ltben lnek; a harmadik a tiszta szellem vilga, amelynek laki testnlkli szellemek s elmlkedsben lnek. A ni nemiszervet olykor a n harmadik szemeknt emlegetik.
4
Ngy (si)
Ngy szentllat (a srkny, a fnix, az egyszarv s a tekns); ngy gtj
A ngy pros szm lvn a ni yin princpiumhoz tartozik, de kapcsolatba hozzk a nyugattal, s a fld elemmel. A fldet hagyomnyosan szintn ngyszgletesnek kpzeltk. A rgi forrsok gy tartjk Kna, azaz a Kzps Birodalom a ngy tenger hatrolta vidken, kzpen terl el. A krnyez ngy gtj mindegyikhez egy-egy, teht sszesen ngy barbr npet kapcsoltak, akik folyamatos veszlyt jelentenek a kultrt, mveltsget kpvisel Kna szmra. Egy vben ngy vszak vltja egymst. A "ngy nagy kirly" (si da wang), nevezetesen Ma, Zhao, Wen s Li a taoista panteon alakjai, akik a vilg ngy gtja felett rkdnek. A taoizmusban a "ngy nagy"-knt nevezik a vilg ngy legmeghatrozbb sszetevit: a Dao, az g, a Fld s az ember. A "ngy mvszet" (si shu) a tudsvilg nagy becsben tartott foglalatossgai, a kltszet (shi), a knyvek (shu), a szertartsok (LI) s a zene (yue). Egybknt maga a tudssg is a ngy hagyomnyos foglalkozs egyike (tuds, fldmves, kzmves, keresked). A tudsok "ngy kincse" pedig a tus, a papr, az ecset s a drzsk. A "ngyszn jtkkvek" (si se pai) a jtkkrtya egy rgi vltozata (jtk). A "ngy knyv" (si shu) a konfucinus ngy legfontosabb alapm sszefoglal neve (konfucianizmus). A rgi knai nyelvben ngy zenei hangslyt (si sheng) klnbztettek meg, amelyek nem azonosak a mai kznyelv s szaki dialektus ngy tnusval. A "ngy krnika" (si shi) az els ngy trtneti m sszefoglal neve. A "ngy kincstr" cmen a Tang-korban gyjtttk ssze a legfontosabb knonokat (jing), trtneti mveket (shi), mesterek mveit (zi) s gyjtemnyeket (ji). Az ember ngy testrszbl (si ti) ll: a kezek, a lbak, a fej s a trzs, mg a ngy vgtag (si zhi) a kt kar s a kt lb kzs elnevezse. A rgi Shu tartomny mai elnevezse, Sichuan a tartomny ngy folyamrl (si chuan) kapta nevt. A knaiak a ngyet ltalban tabu szmnak tekintik, nem nagyon kedvelik szmsorozatok tagjaknt sem, hiszen hangzsban (si) egybeesik a "hall", "meghal" jelents si szval.
5
t (wu)
t gtj (az tdik a kzp) t knon (a konfucinus knonok); t elem; t bels rsz; t rzkszerv; t szent llat (az elbbi ngy s a tigris); t szn; t gabona, t szent hegy
Az t A knai szmmisztika egyik legfontosabb s legkedveltebb szma. Pratlanszm lvn a yang, azaz a frfi princpium. A legfontosabb thz kapcsold csoportok: az t elem (elem); az t gtj (gtj); az t szag (avas, gett, desks, fanyar, rothadt). Az t z (savany, keser, des, csps, ss); az t szn (srga, fekete, vrs, zld, fehr). Az t rzk (tapints, halls, lts, szagls, zlels), az t gabona, az t mrgez lny (mreg); az t zsiger (mj-epehlyag; szv-vkonybl; lp-gyomor; td-vastagbl; hgyhlyag-vese); az t testnedv (knny, izzadsg, nyl, takony, vizelet). Az t szent llat (srkny, fnix, egyszarv, tekns, tigris), az t szent hegy, az t konfucinus knon, az t buddhista tilalom (ne lj, ne lopj, ne parznlkodj, ne igyl bort, ne egyl hst). Az t szepltlen (a Hold, a vz, a feny, a bambusz, a szilvafa), az t viszony (uralkod-alattval, apa-fi, frj-felesg, bty-cs, bart-bart), az t erny (hsg, blcsessg, szernysg, embersg, igazsgossg), az t kvnsg (gazdagsg, hossz let, bke, btorsg, egszsg).
6
Hat (liu)
Hat rossz (ti. a betegsgeket okoz rossz idjrsi tnyezk); hat minisztrium; hat ptrirka
A hat nem jtszik klnsebb szerepet a knai szmmisztikban. Hagyomnyosan hat testrszt klnbztetnek meg, gymint a kt kar, a kt lb, a fej s a trzs. Hat irny ltezik, a ngy oldal, a fent s a lent. Egy rgi knai enciklopdiban L Buwei "hat foly"-rl s "hat nagy kirly"-rl beszl. A legkorbbi kozmolgiai irnyzat t ("gi") s hat ("fldi") dolgot klnbztetett meg, amely az t ernynek s a hat rzelemnek (dh - rm, fjdalom - jlt, szeretet - gyllet). Az els knai csszr azt tartotta, hogy uralmt a hatos szmra alapozza (pl. 66 = 36 tartomnyra osztotta birodalmt). A "hat vilgtj" nven a ngy gtjat, valamint a zenitet s a nadrt rtik. A "hat knyv" a konfucianizmus szent knyveinek sszefoglal neve. Az korban a "hat tudomny" kz a szertartsokat, a zent, az jszatot, a kocsihajtst, a kalligrfit, a szmvetst soroltk, ksbb egyszeren a mveltsget rtettk alatta.
7
Ht (qi)
Ht rzelem; ht ok (ti. a vlsra)
A rgi Knban ht csillagot (qi xing) tartottak szmon, amely alatt a Napot, a Holdat s az t bolygt rtettk. A ht napbl ll ht csak a nyugati, Gergely naptr bevezetsvel vlt ltalnoss a 20. szzadban. A falusi hagyomny szerint a hetedik holdhnap hetedik napjn tartottk a Szvlny s a Psztorfi nnept, amely egyre inkbb egyfajta szerelmesek napjv lett. A ht pratlan szm lvn ugyan yang, azaz frfi princpium szm, a szmmisztikban azonban mgis inkbb a yin, ni elemhez kapcsoljk. Ennek oka az lehet, hogy a hagyomny szerint a lenygyermeknek ht hnapos korban jelennek meg a fogai, s ht ves korban veszti el a tejfogait, 2 7 azaz tizenngy vesen pedig nv rik, azaz ekkor trtnik az els menstruci. A figyermek esetben ugyanez az analgia a nyolcas szmon alapul. A hetes szmnak a hallott kultuszban is jelents szerepe van, ugyanis a zuo qi "hetet csinlni" kifejezs arra az egyhetes peridusra utal, amg a hall utn a holttestbl a llek vgkpp elkltzik. A tibeti buddhizmus tantsa szerint a kztes lt (bardo), teht az az id amg az elhunyt lelke egy j testben reinkarnldik 77, azaz 49 nap. A hres kltrl, Cao Pi-rl az a monds jrta, hogy egy ma is ismert verst mindssze ht lps megttele alatt alkotta. A "ht kincs" (qi bao, szanszkrit: saptaratna) a buddhizmusban ht legmegbecsltebb drgasgot jelenti, amelyek klnbz felsorolsok szerint ms s ms trgyakat tartalmaz. A "ht rzelem" (qi qing) krbe az rm, a harag, az aggds, a bekpzels, a szomorsg, a flelem s az ijedsg tartozik.
8
Nyolc (ba)
Nyolc jogalap (ti. a hivatalnokok levltsra)
A nyolc pros szm lvn a ni princpiumhoz, a yin-hez ktdik. A nyolc igen gyakori jelkpszm. nyolc szimblum trsul a tudsokhoz (a gyngy, a csengk, a pnzrme, a rombusz, a knyv, a festmny, a rinocrosz tlk s a cickafarkkr levele). A nyolc halhatatlant is nyolc trgy jelkpezheti (a legyez, a kard, a tkhj-palack, a csattogtat, a virgkosr, a bambuszbot, a furulya s a ltusz), amelyek mindegyike egy-egy szent halhatatlan szemlyes trgya, attribtuma. A knai buddhizmuson bell is nyolc szerencseszimblumot klnbztetnek meg (a tengeri kagyl, az erny, a baldachin, a ltusz, a kors, a hal, a vgtelenbog s a kerk). A Yijing jsknyvhz szorosan kapcsoldik a nyolc trigramm (ba gua). Annak ellenre, hogy a nyolc a ni princpium rsze, olykor mgis a frfiakhoz kapcsoldik. gy tartjk pl., hogy a figyermek tejfoga nyolc hnapos korban jelenik meg s nyolc vesen veszti el azokat, 2 8 vesen pedig frfiv rik. A ht pedig a frfi princpium, a yang szma mgis a fenti analgit kvetve a lnyokra, nkre vonatkoztatjk. Az si mitologikus elkpzelsekben az gnek nyolc tartoszlopa van. Nyolc fajta szelet (szl) klnbztetnek meg. A knai mitolgiban a Zhou-kori kirlynak Ny. klnleges, csods lova volt, amely a knai festszet s kltszet lland tmja.
9
Kilenc (jiu)
Kilenc rokonsg (ti. a rokonsgi fokok);
A kilenc pratlan szm lvn a frfi princpiumhoz yang-hoz kapcsoldik. A konfucinus hagyomny egyik alapmve, a Konfuciusznak tulajdontott Szertartsok feljegyzsei kilenc alapvet szertartst sorol fel: a fi gyermekhez fzd, a hzassghoz, a feljebbvali kihallgatsokhoz, a kvetsgekhez, a temetshez, az ldozathoz, a vendgszeretethez, a ritulis ivshoz s a hadviselshez kapcsold szertartsok. Egy si elkpzels szerint az gnek kilenc szintje van, az orszgnak pedig kilenc hegye, a hegyeknek kilenc tjrja, a tengeren pedig kilenc sziget. A Han-dinasztia idejn bukkant fel a kilenc pokolra alkotott elkpzels. A 9. holdhnap 9. napjn tartjk az n. "ketts yang" nnept, amikor is a hegyekre kirndulnak, vidman iszogatnak s a krizantm nnept is ilyenkor tartjk. A mitolgiban ismert a kilenc fark tekns, s a kilenc fark rkatndr is.
12
Tizenkett (shier)
A hagyomnyos knai naptr szerint egy v tizenkt 28 illetve 29 napos hnapbl ll. Tizenkt fldi gat tartanak szmon, s a zodikust is tizenkt jegy alkotja. A napokat hagyomnyosan tizenktszer kt rra osztottk fel. A knai csillagszok megfigyelse szerint a Jupiter tizenkt v alatt kerli meg a Napot. tizenkt uralkodi jelvnyt, szimblumot tartanak szmon. A mitikus uralkod, Shun tizenkt magas rang hivatalnokot jellt ki. A hagyomnyos knai zenben a pentaton sklt ksbb kiegsztettk tizenkt-hang sklra.
16
Tizenhat (shiliu)
A rgi Knban a lnyok tizenhat ves koruktl szmtottak felnttnek, ekkor kerltek elad sorba. Kna trtnelmnek egyik korszakt a Tizenhat orszg (shiliu guo) kornak (304-439) nevezik. Ezt az idszakot az egysg megbomlsa jellemezte, szak-Kna terletn idegen eredet nomd npek alaptottak kisebb-nagyobb llamokat. A Sui- s a Tang dinasztia idejn tizenhat testr vdte az uralkodt. A "Tizenhat knon" (shiliu jing) egy, az korban rdott taoista jelleg m cme, amely egy sats sorn 1973-ban kerlt el egy srbl, addig elveszettnek hittk. A "tizenhat gi rdg tnca" (shiliu tianmu wu) egy, a mongol Yuan-dinasztia ideje alatt, a csszri udvarban eladott, buddhista eredet tnc elnevezse, amelyet ltalban tizenhat fiatal lny adott el.
24
Huszonngy (ershisi)
A hagyomnyos knai idszmtsban az vet huszonngy, egyenknt 15 napos szakaszra osztottk, amely 5 nap hjn egy teljes szolris vnek felel meg. A konfucinus alapelvei kzl az egyik legfontosabbat, a szltiszteletet (xiao), A szltisztelet huszonngy trtnete (Ershisi xiao) huszonngy pldzatot tartalmaz. A "huszonngy hd" hres irodalmi motvum, amely Hangzhou s Yangzhou vrosra utal. A knai trtnelem tbb ezer vt sszefoglal trtnelmi mvek, a hivatalos dinasztikus trtneti munkk (shi) szma szintn huszonngy.
60
Hatvan (liushi)
A hagyomnyos knai idszmtsban egy 12 ciklusbl s egy 10 ciklusbl ll sorozat kombincijbl alkottk a hatvanas ciklussorozatot, amellyel az veket szmoltk. Az jkorig lt az a hiedelem, hogy, aki megri a hatvanadik letvt, lve eltemetik
72
Hetvenkett (qishier)
A rgi knai szvegekben a kilenc tartomnyra osztottk az galatti birodalmat, azaz a fldet s nyolc szintre az eget (g) ennek a szorzata hetvenkett, melyet innen igen szerencss szmnak tartottak. Hetvenkt tnapos ht 360 napot tesz ki, amely mr majdnem egy teljes v. A hagyomny szerint a mitikus uralkod, Yao hetvenkt hvelyk magas volt s hetvenkt vig uralkodott. A Han-dinasztia megalaptjnak hetvenkt fekete anyajegy volt a combjn, amelyet az elkvetkezend uralkodsa tekintetben rendkvl kedvez eljelnek tartottak. A hagyomny szerint Konfuciusz hetvenkt esztends korban hunyt el, s addig hetvenkt tantvnya volt.
100
Szz: szz csaldnv
10000
Tzezer (wan)
Tzezer ltez (minden ltez a vilgon).
A hagyomnyos knai felfogs szerint a tzezer a legmagasabb ltez mennyisg szma. Ebben az rtelemben hasonlt a grg-latin mirid szhoz, amely eredetileg a tzezret jelentette, de egyben a megszmllhatatlanul sok, megszmllhatatlan sokasg jelentssel is kibvlt. A wan szt olykor magyarra is miridknt fordtjk. "A Dao szlte az Egyet, az Egy szlte a kettt, a kett hrmat, s a hrom szlte a tzezer ltezt" - rja Laozi Az t s Erny Knyvben (Dao de jing). Az idzetben szerepl "tzezer ltez" vagy "tzezer dolog" (wan wu) tulajdonkppen a vilg valamennyi lnyt s trgyt jelenti. A csszrnak a "tzezer v" (wansui) dvzls jrt, amely arra utalt, hogy az uralkodnak s dinasztijnak lte sohase szakadjon meg. Japn megfelelje a banzai. Ezt a kszntst hasznltk Mao Zedong s a Kommunista Prt ljenzsre is. I. sz. 700-tl kezdve a szvasztika jelents wan sz a hangalakjnak azonossga miatt a tzezret is jelentette, ezrt a kpi brzolsokon a szvasztikrl gyakorta a tzezerre kell asszocilni. A madzsong kveinek egyik csoportja szintn a tzezer jelents van rsjeggyel dsztett.
Numerikus Yantrk
Nap
6 1 8
7 5 3
2 9 4
Hold
7 2 9
8 6 4
3 10 5
Mars
8 3 10
9 7 5
4 11 6
Merkr
9 4 11
10 8 6
5 12 7
Jupiter
10 5 12
11 9 7
6 13 8
Vnusz
11 6 13
12 10 8
7 14 9
Szaturnusz
12 7 14
13 11 9
8 15 10
|