A felejtés bére
2004.12.21. 00:09
Paycheck, színes, amerikai film (2003) Szereplők: Aaron Eckhart, Ben Affleck, Uma Thurman, Colm Feore, Joe Morton, Michael C. Hall, Paul Giamatti Írta: Dean Georgaris Rendezte: John Woo Trailer: index.html Hivatalos weblap: http://www.paycheckmovie.com Hazai weblap: http://www.uipduna.hu/afelejtesbere/ Hazai bemutató: 2004. február 19. Forgalmazó: UIP-Dunafilm Gyártó: Paramount Pictures / DreamWorks Pictures Előállítási költség: 60+25 millió dollár USA nyitó bevétel: 18,615,272 dollár Játékidő: 119 perc
|
|
|
|
|
Michael Jennings (Ben Affleck) szupertehetséges mérnök, aki súlyos összegekért vállalja különböző mamutcégek számára az ellenfél technikájának feltérképezését, majd azok eredményét felhasználva még hatékonyabb árú előállítását. A projektek után minden egyes alkalommal törölteti memóriáját, hogy még csak véletlenül se maradjon meg emlékezetében az éppen elvégzett feladat bármely részlete. Utolsó, három évig tartó munkája közel 100 millió dollárt hozna a konyhára, ám a bankban meglepődve kell tudomásul vennie, hogy a pénzről az agymosás előtt pár nappal saját kezűleg mondott le. Helyette egy csomagot talál teli kacatokkal, ám ezek hasznosságán nem merenghet sokáig, hiszen az FBI és a volt alkalmazóinak pribékjei is a nyomába erednek. Michael a kis boríték rejtélyes tartalmának és állítólagos szerelme - akire a memórianullázás következtében sajnálatos módon egyáltalán nem emlékszik -, Rachel (Uma Thurman) segítségével igyekszik kideríteni, hogy mi is folyik körülötte valójában.
John Woo alkotása a nem is oly távoli jövőbe vezet minket, ami az 1953-as A felejtés bére című Philip K. Dick novella alapján készített adaptáció. (A legendássá vált sci-fi író történetei többek között a Különvélemény, az Emlékmás és a Szárnyas fejvadász inspirációiként is szolgáltak.) A rendező eddigi munkásságára jellemző mesevonások aktuális művében is erőteljesen megjelennek, az alapvetően futurisztikus történetet Woo-féle csavarok távolítják még tovább a realitás talajától. Az emberi tudat és sors gépek által történő manipulációjának bűnös hatásáról regélő sci-fi írásmű morális kérdéseket feszegető oldala foglalkoztatta leginkább a Woot, aki jó szokásához híven egyetemes emberi értékeket helyezett a sztori gyújtópontjába. Jennings etikai drámája mellet egy komplett love story-t is prezentál, ám A felejtés bére nem közelíti meg John Woo korábbi alkotásainak filmes értékét. A producerekkel való folyamatos harcba belefáradva lelkében egyre kevesebb meggyőződéssel gyártja látványmozijait, amit a Mission Impossible második epizódja és A fegyverek szava című gyengén sikerült produkció is érzékletesen példáz. A néhol kínosan erőltetetté váló egyéni motívumok (fehér galamb, keresztény szimbólumok) és stíluselemek üressége csak úgy üvölt a vászonról, az akciójelenetek minősége pedig csak elvétve emlékeztet Woo hongkongi mestermunkáinak időszakára. A szereposztás helyessége is megkérdőjelezhető ezúttal, hiszen már a Daredevil bemutatását követően tisztázódott, hogy Ben Affleckhez nem passzol túlságosan az akciósztár imázs, amit a színész ezúton is ezt bizonyítja.
Hibái ellenére is tartogat kellemes perceket A felejtés bére, a pergő ritmusú forgatókönyv, a professzionális vágási technika és a furfangos mozaikszerű cselekménybonyolítás leköti a figyelmet egészen a befejező képsorokig. Ám amilyen könnyedén befogadható a film, épp oly könnyedén felejthető is.
|